Gezondheidsdienst

Het 7S-model
Het principe van een model is een bepaalde voorstelling van de werkelijkheid maken. Hierdoor is men is staat samenhang in te ontdekken. In het geval van het 7S-model van McKinsey wordt gekeken naar de samenhang binnen een organisatie. Het biedt de ondernemer een handvat om zijn organisatie te beschrijven en te analyseren. Het 7S-model bestaat uit zeven verschillende dimensies die met elkaar samenhangen:

1. Strategy (strategie): deze wijst op de voorgenomen acties van de organisatie. Welke doelen stelt men en hoe wil men deze bereiken?
2. Structure (structuur): dit gaat over de inrichting van de onderneming. De taakverdeling, niveaus, lijn- of staforganisatie etc.
3. Systems (systemen): het gaat hierbij om alle formele en informele werkwijzen, procedures etc. Dit geldt zowel voor intern als extern.
4. Staff (personeel): wat zijn de profielen van de manager en de medewerkers, nu en in de toekomst? Hoe kunnen ze gevormd, gemotiveerd en beloond worden?
5. Style (stijl van het management): de manier waarop de manager de medewerkers behandelt en de wijze waarop men met elkaar omgaat.
6. Shared values (gemeenschappelijke waarden): gaat over de bedrijfscultuur, de identiteit: ofwel de visie. Deze factor zorgt voor samenhang tussen de overige factoren.
7. Skills (sleutelvaardigheden): laat zien waarin de organisatie uitblinkt. Waar is de organisatie goed in?

In de afbeelding hiernaast is het 7S-model weergegeven. Zoals te zien zijn alle dimensies met elkaar verbonden, waarbij de dimensie ‘Gemeenschappelijke waarden’ een centrale positie inneemt. Wanneer één S verandert, zal dit invloed hebben op de overige zes S’en. Ook wordt er onderscheidt gemaakt tussen de zogenaamde harde en zachte S’en. Strategie, structuur sen systemen worden de harde S’en genoemd, de rest zijn zachte S’en.
De harde S’en zijn tastbaar, te beschrijven of in een schema te plaatsen. Ze zijn dus objectief zichtbaar. De strategie is bijvoorbeeld beschreven in een document. Hierin zijn afspraken opgenomen en staat welke doelen gerealiseerd moeten worden.
De vier overige S’en worden zacht genoemd, omdat ze de menselijke kant van de organisatie laten zien. De zachte S’en worden vooral in termen beschreven. Voorbeelden hiervan zijn collegialiteit, ethisch, welzijn etc.
De Gezondheidsdienst voor Dieren is het bedrijf dat aan de hand van het 7S-model beschreven zal worden.

De Gezondheidsdienst voor Dieren
De GD (Gezondheidsdienst voor Dieren) is een Nederlands bedrijf dat in 1919 werd opgericht. Het ontstond als samenwerkingsverband tussen de overheid en veehouders. Het bedrijf is gevestigd in Deventer. De GD richt zicht vooral op het voorkomen en bestrijden van besmettelijke dierziekten. Zij stellen dat gezonde dieren aan de basis staan vaan duurzame veehouderij. Activiteiten van de GD zijn:
·    Monitoring: uitbraken van besmettelijke dierziekten kunnen tijdig gesignaleerd worden.
·    Gezondheidsgaranties: het afgeven van gezondheidscertificaten.
·    Wettelijke dierziekteprogramma’s: uitvoering van de aanpak van dierziekten door bijvoorbeeld melk-en bloedmonsters.
·    Ondersteuning bij verdenking of uitbraak: ondersteuning van de overheid met toegepaste laboratoriumonderzoeken.
·    Onderzoek, ontwikkeling en expertise: veel kennis en ervaring, welke wordt gebruikt voor verder onderzoek.

Strategy
De GD heeft als doel te streven naar diergezondheid en duurzame productie. Dit doen zij samen met dierhouders, industrie en overheden. De GD werkt dus samen met veel verschillende partners, uit de hele keten van veehouder tot consument. Dit is een sterk punt van de GD. Op deze manier weten zij wat er in de keten speelt en zijn zij betrokken bij alle ontwikkelingen die plaatsvinden. Zij hebben daarom voldoende inzicht in wat externe belanghebbenden verwachten en kunnen zij op deze manier inspelen op wat de consument vraagt.
Doordat er geen vergelijkbaar bedrijf in Nederland gevestigd is, kan gesteld worden dat de GD geen concurrentie ondervindt. Ook is de GD een erg grote organisatie, dus ook van kleinere bedrijven zullen zijn geen last ondervinden.

Structure
De heer dr. R. Stolp is de directeur van de GD. Daarnaast heeft de GD een Raad van Commissarissen. De stichting Beheer Gezondheidsdienst voor Dieren is enig aandeelhouder van GD BV.
De directeur en Raad van Commissarissen zijn de belangrijkste personen binnen de GD. Verder hebben de verschillende afdelingen allemaal een afdelingsleider. De overige werknemers staan op gelijk niveau. Er zijn dus vier niveaus binnen het bedrijf, maar of er sprake is van een strenge hiërarchie is echter niet bekend.

Systems
De GD heeft verschillende voorwaarden opgesteld voor het uitvoeren van opdrachten. Deze zorgen ervoor dat alles in goede banen geleid wordt en dat de werknemers goed kunnen functioneren. Ook zijn er doelen opgesteld voor een veilige, gezonde en duurzame productie. Wanneer er in de sector een serieus ziekteprobleem plaatsvindt, zal de GD hier onderzoek naar doen. Hier kunnen veel verschillende medewerkers van een bepaalde afdeling aan meewerken. Daarnaast worden er standaardonderzoeken gedaan, zoals het controleren van melk- en bloedmonsters. Deze worden uitgevoerd door de laboratoriummedewerkers.

Staff
Bij de GD werken ongeveer 400 voltijd medewerkers. De meesten van hen werken op hbo of universitair niveau. Hierbij kan gedacht worden aan dierenartsen, bedrijfsdeskundigen, landbouwkundig ingenieurs en ICT-specialisten. Doordat de GD zicht vooral bezig is met onderzoek werken er 130 mensen in het laboratorium. Ook werken er ongeveer 70 gespecialiseerde dierenartsen en 80 onderzoekers en ontwikkelaars.
Voor een baan bij de GD is het belangrijk dat de werknemers affiniteit hebben met dieren en zich open kunnen stellen voor nieuwe ontwikkelingen. Het is namelijk een innovatieve en dynamische werkomgeving. Ook samenwerken is een belangrijk punt.
Doordat de GD erg marktgericht is en een wetenschappelijke kant heeft, wil zij dat de kennis van de werknemers op peil blijft. Dit wordt bereikt door bijscholing en trainingen. Er worden onder andere trainingen gegeven over laboratoriumdiagnostiek, epidemiologie, veterinaire bedrijfsbegeleiding en specifieke gezondheidsprogramma’s.

Style
De manier waarop men bij de GD met elkaar omgaat is vrij persoonlijk en collegiaal. Doordat er veel met elkaar wordt samengewerkt kan met elkaar goed leren kennen. Natuurlijk zijn de medewerkers altijd professioneel tegenover elkaar en de klant. Ook is het mogelijk dat er op een bepaald moment een conflict plaatsvindt, maar ook dit zal steeds professioneel opgelost worden.

Shared values
De missie van de GD is het leveren van kennis over en kwaliteitskenmerken aan landbouwhuisdieren in relatie tot hun gezondheid en het produceren van veilig voedsel. Alle werknemers zijn toegerust met de expertise om deze missie te kunnen volbrengen. Het is ook belangrijk dat de medewerkers deze missie uitdragen. De werknemers moeten een bijdrage leveren aan gezonde dieren en een duurzame veehouderij. Aangenomen kan worden dat alle werknemers hieraan meewerken, omdat zijn niet voor niets bij de GD zijn aangenomen. Zij moeten een bepaalde competentie bezitten en de gemeenschappelijke waarden van de GD respecteren. Op deze manier dragen zij bij aan de identiteit van het bedrijf.

Skills
De GD is hét aanspreekpunt voor diergezondheid. Dit komt door de brede, wetenschappelijke en praktische kennis. Ze kunnen op deze manier inspelen op de wensen van hun partners; veehouders, dierenartsen, industrie en overheid. Door intensief met deze partners samen te werken worden de diergezondheid en voedselveiligheid gewaarborgd. Ook is de GD een onafhankelijke partner voor alle partijen in de voedselketen. Ze helpen mee met de totstandkoming een van veilig, gezond en duurzaam geproduceerd dierproduct. Op deze punten onderscheidt de GD zich, waardoor ze zo succesvol zijn.

Gebruikte bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten